neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

Máme první regionální trať na rychlost 160 kilometrů. Ale kdy vyjedou vlaky?

Je tomu již dva a půl roku, co s velkou slávou začala rekonstrukce trati z Olomouce do Uničova, kterou v jízdním řádu nalezneme pod číslem 290. Mělo by se jednat o první regionální trať, kde se cestující budou moci svézt rychlostí 160 kilometrů v hodině, tedy maximální rychlostí na české železnici. Samozřejmostí budou nové jednotky RegioPanter, které již v kraji jezdí mezi Nezamyslicemi a Kouty nad Desnou. Mezi Olomoucí a Uničovem je na první pohled vše hotovo, stále zde však jezdí pouze vlaky nezávislé trakce, tedy motoráky, a v dohledné době se to nezmění. Proč?

Jak šel čas

Rekonstrukce trati začala v létě roku 2019 přípravnými pracemi mezi Šternberkem a Uničovem. Do zimy pak byla kompletně zrekonstruována stanice v Uničově a přilehlý úsek po uničovskou zastávku. Plán byl tehdy takový, že ve druhé polovině roku 2021 bude trať mezi Olomoucí a Uničovem kompletně hotová. Podařilo se to? To nelze tak jednoznačně říct.

V roce 2020 prakticky celý rok probíhala výluka Olomouc – Šternberk a stihlo se toho opravdu mnoho. Celkovou modernizací prošly stanice v Bohuňovicích a ve Šternberku, celá traťová kolej i zastávky v Hlušovicích a Štarnově. V prosinci loňského roku zde opět začaly jezdit vlaky. Během letošního roku byl dokončen i zbývající úsek Šternberk – Uničov zastávka, a to kompletně včetně trakčního vedení.

Práce na dokončování trakčního vedení probíhaly letos i mezi Olomoucí a Šternberkem během letní výluky i nedávno na podzim. Důvodem letní výluky, která trvala asi 14 dní, byla „definitivní regulace trakčního vedení“. Zní to sice definitivně a člověk by konečně čekal ony slíbené elektrické vlaky. Ale to bychom chtěli moc. Až na podzim bylo totiž trakční vedení připojeno v Olomouci, což však nestačí, protože trať je ještě potřeba odněkud napájet. Je už olomoucká měnírna, budovaná pro tuto trať, konečně dokončená, nebo ne?

První elektrický spoj? Už v létě!

V nedávné tiskové zprávě k novému grafikonu v Olomouckém kraji mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová uvedla, že se v létě už elektrických vlaků dočkáme: „Půjde o předzvěst budoucího reálného provozu na celé této trati.“

Vyjádření je úsměvné, bohužel výstižné. V létě totiž vyjedou pouze dva páry elektrických vlaků týdně do Šternberka a zpět. Je to výsměch cestujícím? Nové jednotky totiž v té době ještě nebudou k dispozici, do Šternberka se tedy alespoň dvakrát za týden podívá souprava jezdící na lince Nezamyslice – Kouty.

Z Olomouce vlak pojede v 18:00, v tu dobu je jedna jednotka nevyužitá a má v Olomouci dvě hodiny pauzu. Tak proč se s ní neprojet a předvést? Ovšem během letních prázdnin, v šest hodin večer, a ještě bez zastavení, bude opravdu sloužit jen jako lákadlo na to, čeho se možná za další rok dočkáme.

Ještě bych rád vyvedl z omylu ty, kteří se těší na svezení slibovanou rychlostí 160 kilometrů v hodině. Pro tuto rychlost je u nás, laicky řečeno, nutný přenos návěstních znaků na lokomotivu. Ten na této trati není, a proto bude pro tuto rychlost nutný moderní zabezpečovač ETCS, který by měl být ale v provozu až v roce 2023. Uvidíme, jaká bude realita, a třeba Správa železnic překvapí.

Proč to nakonec dopadlo takto?

Během rekonstrukce byla zahájena i obnova navazujícího úseku Uničov – Šumperk. Ta by měla být hotová do konce roku 2022. Nakonec to tedy dopadne tak, že elektrické vlaky vyjedou na trati 290 až bude kompletně celá hotová, nikoliv jen mezi Olomoucí a Uničovem, jak bylo původně v plánu. Problémem je zde objednávání dopravy krajem. Ten tuto trať zařadil do nového souboru v elektrické trakci, který bude platit až od roku 2023.

Už rok tedy pálíme naftu na elektrifikované trati do Šternberka, následující rok se tak bude dít v celém úseku až do Uničova a v létě provokativně vyjede jeden vlak v elektrické trakci. Tím nám všechny zúčastněné strany dají najevo, že provoz v elektrické trakci už možný je, ale není kam spěchat.

Nové RegioPantery až za dva roky

Na závěr se ještě krátce věnujme vozidlům. Již zmíněné nové RegioPantery budou do našeho kraje přicházet až během let 2023 a 2024. Nabízí se tedy vysvětlení, že není s čím jezdit. Dopravu zde provozují a nadále provozovat budou České dráhy, které v posledních letech ztrácejí některé linky a pořizují nová vozidla. Například v Plzeňském kraji letos nahradilo několik nových Panterů starší soupravy, které by pro naši trať byly dostačující. Elektrické vlaky by tedy určitě byly.

Sečteno a podtrženo: máme novou trať za 4 miliardy korun, stále na ní jezdíme neekologicky na naftu a ještě nějakou dobu budeme. Kdo na tom nese hlavní podíl viny, se veřejnost nedozví. Ač všechny zmíněné důvody odkladu elektrického provozu vypadají logicky a mohlo by se zdát, že všem zúčastněným stranám dokonce vyhovují, na vše nakonec doplatí příroda a obyčejný cestující.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Tomáš Pospíšil

Štítky trať, železnice, komentář, Uničov, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ladislav Fiala

Asi neumím číst, nějak ten hnůj nevidím. Článek řeší podíl kraje, SŽ, a ČD na této situaci. U ČD pouze zmiňuje možnost použití vozidel v jiném kraji ušetřených a pochybuji, že kraj by byl proti.

čtvrtek, 30. prosince 2021, 19:20

Aleš Jiránek

Naprosto nechápu, proč se v článku kydá hnůj na ČD. Trať patří SDC a vlaky v podstatě reguluje kraj.

čtvrtek, 30. prosince 2021, 08:45

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.