pondělí 16. prosince 2019 Albína

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

ROZHOVOR: Představení produktu videem by u nás měl být standard, říká Ondrej Červený

Ondrej Červený je kameraman, který poslední roky osobního i profesního života trávil v Rakousku nebo natáčením videí v mnoha jiných zemích. Zastihli jsme ho v České republice, a tak jsme ho při této příležitosti vyzpovídali. Řeč byla o tom, jak se z natáčení videa z dovolených stane práce, ale i o tom, jak složité je správně natočit svatební video nebo proč je důležité mít produktové video. Celý rozhovor je prokládaný Ondrovou tvorbou.

Kdy jsi u sebe začal pozorovat vášeň pro natáčení videa?
Všechno začalo asi v roce 2012. Bylo to zkrátka tak, že jsem viděl reklamu na GoPro kameru. Šel jsem do elektra a za dvanáct tisíc jsem si koupil GoPro. Prostě jsem si řekl, že chci dělat videa. Jenže pak se začaly objevovat problémy. Video bylo bez stabilizace a navíc to můj počítač nezvládal. Natočil jsem si videa z dovolené na Bali, ale všechno bylo roztřepané. Hodil jsem to do šuplíku a dvanáct tisíc vyletělo oknem. Nikdy jsem s tím nenatočil žádné hodnotné video. Takže takhle jsem se spálil hned na začátku.

Kdy ses k videu vrátil?
Pořád jsem chtěl nabušený video z dovolené, ale platit někomu, ať s tebou jede na dovolenou a natočí ti video, to mě v té době ani nenapadlo. Kdyby mi však dnes někdo zavolal, že chce video z dovolené, jedu hned. Záznam ze své dovolené jsem nakonec vyřešil tak, že jsem si koupil stabilizátor obrazu, takzvaný gimbal a začal jsem vlastně tak, že jsem natočil první video z dovolené na můj Samsug Galaxy S8.

Co bylo první video, které jsi točil na zakázku?
To bylo video pro firmu Greenstorm Mobility, která se v Rakousku stará o servis elektrokol. Na tomto videu je ale vidět hlavně to, že je možný natočit úplně všechno. Natočím video ze sportovní událostí, z firemní akce, oslavy anebo třeba z procházky po lese, když někdo bude chtít jen vzpomínku na příjemné chvíle s rodinou, kamarády nebo přítelkyní.

Jaká videa točíš nejradši?
Naposledy jsem dělal video z akce Jeden běh nestačí, tam bylo hodně pohybu, a to mi vyhovuje. Natáčel jsem taky benefiční večer, kuchařskou show, svatební veletrh anebo talkshow s Radimem Uzlem a Jaroslavem Špačkem. Ale opravdu rád točím jednak akce, například sportovní události, ale taky promo videa k produktům. Jenže se mi zdá, že tady v České republice produktová nebo promo videa moc nefungují.

Jak to myslíš?
Zkrátka tak, že u nás nejsou lidi zvyklí nechat si natočit profesionální video k nějakému svému produktu nebo třeba k prostoru. Videa jsou za hranicemi České republiky standard, ale u nás se to podnikatelé teprve učí. Často je to jen o tom, že se jim nechce investovat energii do pořádného představení práce nebo produktu a nafotí si fotky například na telefon. Přitom je tak jednoduché oslovit člověka, který se o představení produktu, místa nebo události postará profesionálně.

Jaká videa jsou trend v zahraničí?
Mám například známého ve Vídni, který se věnuje jen točení medailonků sportovců ve fitku. Majitelé restaurací zase využívají video k představení nové nabídky jídel. Když to vezmu ze svého pohledu, tak když jdu na nějaké nové místo, kde to neznám, vždycky se rád podívám, do čeho jdu. Prohlédnu si webové stránky, mrknu na fotky, které ti ale často tolik neřeknou. O to se skvěle postará právě video. Ukáže ti mnohem víc, jak ten daný prostor nebo produkt vypadá ve skutečnosti. Ale už i u nás jsou první střípky této prezentace. Například Bezlepková pekárna CELIAFIT si ode mě nechala natočit produktové video, kde hlavní roli hraje cheescake. A fungovalo to přesně, jak to fungovat má, lidi video viděli a potom chodili do pekárny a ptali se, jestli zase budou mít ten dortík z videa.

Je nějaké video, na který jsi opravdu hrdý?
Musím říct, že se mi líbí záběry, které mám ve videu z póla, které se hrálo na sněhu v Kitzbühelu. Hory, sníh, zvířata. V životě jsem na podobné akci nebyl, ale opravdu se mi líbilo, co na těch koních jezdci předváděli. To video určitě stojí za shlédnutí. V podstatě na každém videu je něco, co se mi líbí, ale i nelíbí. Určitě je, co zlepšovat, je to neustálý proces učení se.

Zároveň je na tvojí tvorbě vidět, že netvoříš jen videa pro firmy nebo větší klienty. S čím tě oslovují lidé nebo třeba i tví známí?
Je toho hodně, ale vybavila se mi akce, které se říká baby shower. Jde v podstatě o to, že rodiče čekají potomka a nechtějí vědět, jestli to bude kluk nebo holčička. Maminka svěří některé z kamarádek výsledky a na základě toho se rodičům a nejbližší rodině připraví velká oslava, na které se to pohlaví dítěte dozví. Na téhle konkrétní akci rodiče společně rozbalovali obrovský dárek, ze kterého vyletěly balónky. No a když vyletí modré balónky, znamená to, že to bude kluk, kdyby vyletěly růžové, bude to holčička. Přirovnal bych to skoro ke svatbě, alespoň co se týká náročnosti příprav a délce natáčení.

Zmínil jsi svatby. Často mi přijde, že všechna svatební videa vypadají jako přes kopírák a jediné, co se mění jsou jména a obličeje dvou hlavních aktérů...
Dá se říct, že to tak je. Spousta lidí to dělá tak, že má určitou šablonu, sestříhají to podle ní a mají hotovo. V tomhle se to snažím dělat čistě podle sebe a nedržet se nějakých zásad. Ohlasy na svatební videa mám dobré, lidi mi píšou, takže to asi dělám dobře. Komunikace s novomanželi je většinou dobrá, přestože chápu, že ti lidé jsou nervózní, protože je před nimi velký den. Realizace je navíc složitá, protože se tam děje strašně moc věcí a hodně rychle a nemůžeš si dovolit něco pokazit, nemůžeš si dovolit, aby ti utekla výměna prstýnků nebo první manželský polibek, je to velká zodpovědnost.

Zároveň točíš i hudební videa. S kým jsi natáčel?
Natáčel jsem například pro kluka, který si říká Tetra, ale taky s Anežkou Binkovou. To je zpěvačka, která zářila v soutěži Česko Slovensko má talent a společně jsme natočili videoklip k její nejznámější písničce Kostky. To mě bavilo moc. U podobných věcí, kde není pevně daný scénář, je prostor pro improvizaci, což si moc užívám.

Jakou techniku při natáčení používáš?
Na tohle se mě ptá hodně lidí, chtějí vědět, jakou kamerou točím, kterou kameru bych jim doporučil nebo na jakou kameru jsem točil to a to video. A když jim řeknu, že víc jak polovina mých videí je natočená na obyčejný mobil, tak jsou dost překvapení. Ale já říkám, že nejlepší kamera je prostě ta, kterou máte u sebe.

Víc informací najdete zde.

Pokud máte zájem o video od Ondreje Červeného, vyplňte následující formulář:

Napište první písmeno abecedy.

* Povinné položky.

PR text | Foto archiv Ondreje Červeného

Štítky rozhovor, video, Ondrej Červený media, Ondrej Červený, Olomoucko

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.