středa 30. září 2020 Jeroným

Univerzita zkoumala využívání technologií ve školách. Učitelům chybí metodická podpora i nástroje

Výzkum s názvem Český učitel ve světě technologií poukázal na to, že učitelé mají k technologiím pozitivní vztah, ale z různých důvodů je nejsou schopni zapojit do výuky a vzdělávání.

Pedagogická fakulta Univerzity Palackého ve spolupráci se společností O2 provedla pětiměsíční výzkum zaměřený na využívání technologií ve vzdělávacích institucích. Trval od února do června letošního roku a výzkumný vzorek se skládal ze dvou tisíc českých učitelů. 

Podle výsledků 85 procent pedagogů má k technologiím kladný vztah a do výuky by je rádo zapojilo. „Učitelé se shodují, že současné školství vzdělávací technologie pro podporu výuky potřebuje,“ řekl Kamil Kopecký z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. K efektivní práci jim podle výzkumu ale často chybí kvalitní počítače, software a také jednotná vize a podpora od vedení školy. Pouze třetina z těchto pedagogů na základních školách má vhodné platformy pro distanční výuku (jako např. Google Classroom, MS Teams).

Technologie však nejsou pouze přínosem, ale mohou být také zneužívány. Důležitým poznatkem jsou špatné zkušenosti s jejich užíváním k podvádění a opisování, ty má více než polovina dotazovaných pedagogů. Nejčastěji se k podvodům používá mobil, ale stále častější je také švindlování prostřednictvím chytrých hodinek, jejichž zneužívání potvrdilo 34 procent učitelů.

Ačkoli učitelé ke komunikaci se žáky i ke své další práci využívají celou řadu komunikačních aplikací a školních informačních systémů, bezpečnosti dat se podle výsledků výzkumu ve školách příliš velká důležitost nepřipisuje. V 65 procentech škol nejsou ošetřeny přístupy do počítačů přes USB a útoky hackerů potvrdil každý čtvrtý správce počítačové sítě.
„Z celkového počtu nám 65 % procent správců počítačových sítí potvrdilo, že na svých školách nemají ošetřeny přístupy do počítačů z USB portů, a to ani na zaměstnaneckých, ani na žákovských počítačích. To ukazuje jasnou slabinu, přes kterou se dá snadno školní počítačové sítě nabourat,“ říká Kamil Kopecký.

Metodickou podporu, která pedagogům k většímu zapojení technologií do výuky často chybí, v reakci na výsledky výzkumu nabízí společnost O2 na svém vzdělávacím portálu. Podle Marie Mališkové, CSR manažerky z O2, zájemci na portálu najdou různé vzdělávací metodiky ale také videonávody. Nově se také otevře portál pro učitele a odborníky z praxe, který bude doplněný o diskuzní fórum pro sdílení informací a zkušeností z oboru. 

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky výzkum, výuka, technologie, UPOL, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.