pátek 5. června 2020 Dobroslav

Městům dochází trpělivost s kamiony, chtějí regulaci

Města a obce se potýkají s rostoucí nákladní automobilovou dopravou, která nadměrně zatěžuje a ničí silnice v jejich centrech. Podle zástupců samospráv by problém tranzitní nákladní dopravy ve městech mohla vyřešit větší vstřícnost policie k udělování zákazů vjezdu nákladní automobilů do jejich center, vyjmutí dálničních obchvatů z mýtného systému i rychlejší budování dálniční sítě.

Mýtné podle předsedy Svazu měst a obcí (SMO) Dana Jiránka přesouvá stále více nákladních aut na silnice v centrech měst. Mnozí řidiči se tímto způsobem snaží vyhnout mýtnému, které platí na dálnicích a většině obchvatů. "Obce mají jediný způsob restrikce a ten potřebujeme dohodnout s vládou, ministerstvem vnitra respektive s policií, aby nám umožnila umísťovat značky omezující především tranzitní nákladní dopravu," řekl dnes novinářům na sněmu SMO v Olomouci Jiránek. Dodal, že policie zákazy vjezdu nákladních automobilů do center měst zatím jen nerada povoluje.

Například v obcích na hlavním silničním tahu z Polska do Německa, který vede po tuzemské silnici I/16, nákladní auta místy zcela zničila vozovku. "Neprojedou tam teď pomalu ani osobní automobily," řekl Jiránekl. Nákladní doprava houstne i v centru Olomouce, kterým denně projedou desítky těžkých nákladních automobilů. Místním lidem vadí hlavně silný hluk, který při jízdě po dlážděné silnici nákladní automobily od časného rána vydávají.

Podle primátora Olomouce Antonína Staňka (ČSSD) problém souvisí s nedokončeným obchvatem, kvůli němuž kamiony častěji jezdí centrem. "Hledáme způsob, jak tranzitní kamionovou dopravu v centru regulovat," uvedl Staněk a upozornil, že nákladní automobily nelze z centra odklonit například na nedalekou Foerstrovu ulici, protože prochází hustě obydlenou částí města. "Pomohlo by, kdyby obchvaty měst, které evidentně mohou sloužit k tomu, aby odváděly kamionovou dopravu, nebyly zpoplatněny. Města by se mohla zbavit největší zátěže," míní primátor.

V řadě evropských států se mýtné na obchvatech měst podle Jiránka neplatí. "Právě proto, aby se někteří dopravci nesnažili zlevnit dopravu tím, že budou projíždět městy," řekl Jiránek, podle kterého se výjimka z placení mýtného na obchvatu osvědčila v Mladé Boleslavi. Zlepšit dopravní situaci v centrech měst může dobudování dálniční sítě a obchvatů.  Systém krajských dálničních známek by podle Jiránka problém spíš prohloubil.

Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je nastavení mýtného systému důležitým tématem. "Řada obcí a měst čelí problému, že někteří dopravci objíždí zpoplatněné trasy dálnic a já bych byl rád, kdyby se SMO také zapojil do diskuse, jak bude nastaveno nové výběrové řízení na provozovatele mýta," řekl dnes na sněmu SMO.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.