pondělí 2. srpna 2021 Gustav

Petice za dostavbu dálnice D1 doputovala do poslanecké sněmovny

Organizátoři petice za dokončení dálnice D1 v úseku Přerov – Říkovice předali tento týden v poslanecké sněmovně archy s 10 tisíci podpisy. Od Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě je převzal předseda sněmovny Radek Vondráček (ANO). Na rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který znovu potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova, byly opět podány žaloby. Verdikt hejtmanství napadly u soudu spolky Voda z Tetčic, Krajina Dluhonice, Děti Země a tři obyvatelé Přerova.

 „Pokud by byla dokončena D1 v úseku mezi Přerovem a Říkovicemi, došlo by k významnému poklesu hustoty dopravy v Přerově a okolních obcích. Rovněž by se zrychlila mobilita mezi Zlínskem a Ostravskem. V neposlední řadě by se také výrazně snížilo riziko nehodovosti i množství vypuštěných zplodin,“ popisuje přínosy dokončení D1 předseda sdružení Libor Lukáš a doplňuje: „Bohužel obstrukční jednání aktivistů v průběhu povolovacích procesů evidentně brzdí průběh realizace stavby, což ve svém důsledku komplikuje život desítkám tisíc spoluobčanů, kteří na Přerovsku žijí nebo podnikají.“

Děti Země argumentují zastaralou studií

Ředitelství silnic a dálnic v lednu zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku D1 a zároveň požádalo o vydání stavebního povolení.

Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které podaly i spolky Děti Země a Krajina Dluhonice. Soud rozhodnutí krajského úřadu loni na podzim zrušil, v polovině dubna hejtmanství změnu územního rozhodnutí potvrdilo. Krajský úřad v novém verdiktu doplnil několik podmínek, které se týkají zejména vodních toků v okolí chystaného úseku D1 a zimní údržby.

Předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik řekl, že nová žaloba na verdikt krajského úřadu ohledně opětovného potvrzení změny územního rozhodnutí na D1 u Přerova obsahuje například návrh na zpřísnění ochrany významných krajinných prvků. „Upozorňujeme také na to, že rozptylová studie je z roku 2016 a je tedy zastaralá. Měla by být vypracována nová,“ uvedl Patrik.

10 tisíc podpisů

Podpis petice na podporu dostavby úseku Přerov – Říkovice byl v červnu ukončen. Pro se vyslovilo na 10 tisíc spoluobčanů. Lidé mohli petici podepisovat nejen online, ale také osobně na několika místech na Přerovsku. Petiční archy teď převzal předseda poslanecké sněmovny.

 „Dialog je důležitým pilířem demokracie. Musí však mít svá pravidla a mantinely. Ukazuje se, že povolování velkých infrastrukturních projektů a možnosti jeho nekonečného připomínkování či rozporování, je potřebné lépe legislativně ošetřit. Není možné, aby se občané stávali rukojmími nekonečných správních procesů, které navíc stojí nás daňové poplatníky nemalé finanční prostředky a brání dalšímu rozvoji regionů,“ komentuje situaci Radek Vondráček.

Předání petice se zúčastnil také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Podpora deseti tisíc spoluobčanů nám dodává další sílu k tomu, abychom v naší neustálé snaze dokončit D1 pokračovali. ŘSD je připraveno udělat maximum možného, abychom dokončení posledního úseku D1 u Přerova dosáhli co nejdříve. Věřím, že k tomu pomůže i dnešní setkání předsedy Poslanecké sněmovny České republiky Radka Vondráčka se zástupci Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, kteří petiční akci na Přerovsku zorganizovali. Patří jim za to naše velké poděkování,“ dodává Mátl.

Příprava stavby posledního úseku D1 bude podle něho ještě velmi složitá. „Věříme, že nejpozději začátkem příštího roku, příští stavební sezony, budeme schopni dálnici D1 zahájit. Doba výstavby se předpokládá zhruba tři roky,“ podotkl Mátl. Poslední úsek D1 u Přerova by tak mohl být dokončen v roce 2025. „Samozřejmě procesy, kterými procházíme, jsou velmi komplikované a situace se ještě může zkomplikovat,“ upozornil v květnu Mátl. ŘSD podle něj potřebuje do podzimu získat stavební povolení. Pokud by například soud poté stavební povolení zrušil, tak by se celý proces EIA musel zopakovat.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě | Zdroj ŘSD, ČTK, Děti Země

Štítky Přerov, dálnice, D1, dostavba, petice, poslanecká sněmovna

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.