středa 26. ledna 2022 Zora

Prohozené jednosměrky problém v centru Olomouce nevyřeší, tvrdí architekt Pejpek

Dva pracovní týdny už jezdí řidiči zásobování, taxislužeb a dalších firem přes nově uspořádané jednosměrné ulice u Horního náměstí v Olomouci. Na hodnocení změny, která má přinést dopravní zklidnění centra města je podle městské policie ještě brzy. Opozice vidí v opatření rezervy.

„Na konci týdne jsme zpracovávali statistiku, od 18. října tam bylo dvanáct přestupků. Osm bylo vyřešeno blokovou pokutou a čtyři vyřešili strážníci domluvou. Převážně se jednalo o zákaz vjezdu, lidé to vzali druhou stranou tak, jak byli dřív zvyklí,“ okomentoval změnu v ulicích Ostružnická a Ztracená mluvčí Městské policie Olomouc Petr Čunderle.

Do pěší zóny mohou neomezeně vjíždět například vozidla Integrovaného záchranného systému, magistrátu, technický služeb či taxislužby. Od 18 hodin do 10 hodin pak mají povolený vjezd vozidla zásobování nebo třeba řidiči, kteří mají za značkou pěší zóny bydliště. Místo dřívější přímé trasy mezi ulicemi Pavelčákova a Ztracená nyní musejí projet dvě zatáčky kolem Caesarovy kašny do ulice Ostružnická.

Olomouc prohodí jednosměrky u náměstí. Cestu si tudy zkracují stovky aut denně

Už od začátku příštího týdne se změní režim průjezdu ulicemi v nejužším centru Olomouce. Vedení města rozhodlo o prohození dopravního značení jednosměrných ulic Ztracená a Ostružnická, které vedou z Horního náměstí. Cílem je znepříjemnit řidičům...

Na krajích ulic upozorňují šoféry na změnu organizace dopravy přenosné značky. Nerespektování značení můžou strážníci řešit domluvou nebo pokutou až dva tisíce korun. Podle mluvčího Čunderleho je zatím městská policie v těchto případech spíše shovívavá a řidiče ve většině případů zejména informuje o změně.

„Zatím nejde definovat na základě toho krátkého období, jestli změna pomohla nebo ne,“ konstatuje Čunderle a dodává: „Průjezd je teď pro řidiče o něco pomalejší, v pěší zóně musí dodržovat maximální rychlost 20 kilometrů v hodině.“

Zatímco vedení radnice si slibuje od úpravy dopravy zklidnění provozu v historickém jádru města, opozice je k této změně skeptičtější. „Prohození dvou jednosměrek problém nevyřeší. Radnice nemá odvahu ke skutečné změně, k ochraně chodců a vymáhání platných předpisů o rychlosti a parkování. Plány různých opatření na zklidnění dopravy přitom radnice řešila vícekrát, naposledy v roce 2019, včetně například příslibu instalace vysouvacích zábran na vjezdech do pěší zóny,“ tvrdí opoziční zastupitel a architekt Tomáš Pejpek (ProOlomouc).

Podle Pejpka se může Olomouc inspirovat v jiném moravském městě. „V Brně problémy historického centra vyřešili. Zavedli několik zón vjezdu do centra, přestali tolerovat parkování kdekoliv, policie začala pracovat. Kdy to dokáže zařídit rada města u nás zůstává záhadou,“ přemítá lídr hnutí ProOlomouc.

Hodnocení článku je 36 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, silnice, ulice, centrum, Městská policie, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.