sobota 28. května 2022 Vilém

Do ulic Olomouce vyrazí nová tramvaj. Vůz za 28 milionů má antikolizní systém i nanonástřik

Ve druhé polovině února se na trasu Olomoucí vydá nová tramvaj EVO1/o s evidenčním číslem 124. Vozy tohoto typu už v krajském městě jezdí, nejmodernější varianta má navíc například antikolizní systém, který sleduje okolí vozidla a upozorňuje na nebezpečí havárie. Na konci týdne usadila dvojice jeřábů nový vůz na koleje.

Podle serveru zdopravy.cz patří cena 28 milionů mezi nejvyšší částky zaplacené pořízení jedné tramvaje v České republice. Před necelými pěti lety zaplatil olomoucký dopravní podnik za stejný typ tramvaje o pět milionů méně. Nákup ale výrazně spolufinancuje Evropská unie a to až do výše 85 procent uznatelných nákladů. Již dříve zástupci dopravního podniku argumentovali nárůstem cen materiálů i práce, navíc má nová tramvaj několik vylepšení.

Dopravnímu podniku v Olomouci chybí řidiči. Kvůli výluce tramvají i covidu

Po víkendu se prodlouží intervaly, ve kterých jezdí v Olomouci tramvajová linka 3 a náhradní autobus s označením X. Dopravní podnik řeší nedostatek řidičů, kterých je při uzavření tramvajové trati do centra města potřeba větší počet.

„Oproti předchozím vozům je největší změnou pasivní antikolizní systém, který sleduje prostor v blízkosti vozidla a řidiče upozorní na možný střet s cyklistou, chodcem nebo jinou překážkou,“ popsal předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Technické parametry vozu EVO1/o
Hmotnost prázdného vozu: 21 900 Kg
Maximální šířka: 2,48 m
Maximální výška: 3,56 m
Délka: 16,6 m
Nejvyšší provozní rychlost: 50 km/h

Kvůli obsluze trati bez točny na konečné stanici potřebuje dopravní podnik vozy s dveřmi na obou stranách. Tramvaj EVO1/o je vybavena celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.

„Dále je vůz vybaven kamerovým systémem, který sleduje dění jak uvnitř, tak vně vozidla, interiér je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům,“ vysvětlil Pavel Zatloukal, místopředseda představenstva olomouchého dopravního podniku.

Kapacita tramvaje EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících při obsazenosti 5 osobami na jeden metr čtvereční. Vůz je plně nízkopodlažní, má klimatizaci a umožňuje nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek.

Autobus za 80 tisíc. Dopravní podnik prodává vyřazené Solarisy, už dorazily nové

Vozový park olomouckého dopravního podniku prochází omlazením. Do provozu vyrazí první část v dubnu koupených autobusů Solaris Urbino 4. generace. Městská firma současně prodává vysloužilé vozy, které mají na kontě i přes milion naježděných...

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Dopravní podnik města Olomouce

Štítky Doprava, trať, tramvaj, Dopravní podnik města Olomouce, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.