pondělí 4. července 2022 Prokop

Elektrizace trati na Šumperk má být hotová v prosinci. Vlaky pak pojedou až stovkou

Technicky náročný transport 88 tun vážící mostní konstrukce zvládli stavaři nedaleko Šumperka, kde probíhá další fáze rekonstrukce a elektrizace železniční trati na Uničov. Celý úsek má být hotový na začátku prosince, vlaky zde v budoucnu dosáhnou rychlosti sto kilometrů v hodině. Zrekonstruovaná část trati je důležitou spojnicí Olomouce s podhůřím Jeseníků a mohla by sloužit v případě výluk i jako náhradní trasa pro hlavní trať Olomouc – Praha.

Dokončení loni zahájené rekonstrukce a elektrizace železniční trati mezi Uničovem na Olomoucku a Šumperkem je naplánováno na 9. prosince. Vlaky poté budou po tomto úseku moci jezdit rychlostí až 100 kilometrů za hodinu. Stavbaři kromě samotné trati modernizují také železniční zastávky a nedaleko Šumperka dnes instalovali nový železniční most dlouhý 27 metrů. Mostní konstrukce je širší a má vyšší podjezd.

Původní nevyhovující železniční most převáděl trať přes silnici ze Šumperka na Hraběšice a Nový Malín. Průjezd pod mostem byl omezený jeho výškou 3,1 metru. Stavbaři proto vybudovali nové železobetonové opěry a dnes na ně těžkým jeřábem umístili dvě části ocelové konstrukce vážící celkem 88 tun. Nový železniční most je širší a jeho štěrkové lože podle Nováka umožní tišší jízdu vlaků i snazší údržbu. Výška podjezdu vzroste na 4,5 metru.

Návrh jízdních řádů na rok 2023: nejdůležitější změny jsou na trase z Olomouce do Šternberka a Uničova

Tento týden Správa železnic zveřejnila návrh jízdního řádu na rok 2023, který vstoupí v platnost v prosinci letošního roku. V Olomouckém kraji návrh obsahuje několik změn, ty nejdůležitější najdeme ve vlacích na trase z Olomouce do Šternberka...

Na trati mezi Libinou a Šumperkem byly v celé délce odstraněny koleje a z větší části odtěženo původní štěrkové lože. Stavbaři se nyní podle Nováka soustředí také na rekonstrukci pěti desítek mostů a propustků. V navazujícím úseku mezi Libinou a Uničovem je letos stavební ruch hlavně na trati mezi Troubelicemi a Libinou. V obou stanicích byly například vybudovány nové trafostanice a upraveny výpravní budovy. Na celém úseku mezi Uničovem a Šternberkem jsou už instalovány téměř všechny sloupy pro trakční vedení.

Díky rekonstrukci a elektrizaci se zvýší rychlost vlaků na trati z Olomouce do Šumperka. Na už modernizovaném úseku mezi Olomoucí a Uničovem mohou jezdit vlaky rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, z Uničova do Šumperka bude maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu. "Tato rekonstrukce je důležitá také kvůli tomu, že v případě nějakého omezení na hlavní trati z Olomouce do Prahy mohou vlaky jezdit obchvatem po této trati," podotkl Radomil Novák ze Správy železnic.

Máme první regionální trať na rychlost 160 kilometrů. Ale kdy vyjedou vlaky?

Je tomu již dva a půl roku, co s velkou slávou začala rekonstrukce trati z Olomouce do Uničova, kterou v jízdním řádu nalezneme pod číslem 290. Mělo by se jednat o první regionální trať, kde se cestující budou moci svézt rychlostí 160 kilometrů v...

Trať mezi Olomoucí a Šumperkem bude podle Nováka postupně vybavena zabezpečovacím systémem ETCS, který sleduje aktuální polohu vlaků a při projetí návěstidla dokáže vlaky jedoucí proti sobě automaticky zastavit. Na modernizované trati z Olomouce do Šumperka budou jezdit vlaky řady 640 RegioPanter.

Modernizace třicetikilometrového úseku z Olomouce do Uničova byla zahájena v srpnu 2019 a dokončena loni v létě. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. Loni stavební firma zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce má stát tři miliardy korun.

Trať z Olomouce do Šumperka je důležitým železničním spojením ze střední Moravy do podhůří Jeseníků. Trať byla už zastaralá a neumožňovala zvyšovat frekvenci spojů a rychlost motorových vlaků. Odborníci vypočítali, že zatímco dříve cesta mezi Olomoucí a Šumperkem trvala zhruba 90 minut, po opravě a elektrizaci trati by jízdní doba měla klesnout na 60 minut.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jiří Svoboda

Štítky Doprava, investice, stavba, elektrizace, modernizace, trať, Uničov, Šumperk, Olomouc, Správa železnic, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.