sobota 1. října 2022 Igor

Investice za miliony. Poslední čtyři roky se v Olomouci nesly v duchu dopravních staveb

V Olomouci se v posledních čtyřech letech investovalo do dopravy. Dokončena byla stavba dvou mostů na důležitých dopravních tepnách, stavbaři zahájili stavbu nového úseku tramvajové trati a pokračovaly rekonstrukce silnic.

Stavba dvou nových mostů přes řeku Moravu byla součástí rozsáhlých protipovodňových opatření mezi centrem Olomouce a vlakovým nádražím. Stavba začala na jaře 2018 a značně komplikovala dopravu v této části města. Most v Komenského ulici byl zprovozněn předloni, ten na Masarykově třídě minulý týden.

Další významnou investicí posledních let je i stavba další etapy tramvajové tretě na Nové sady. Zahájena byla loni v březnu a ukončena má být letos v říjnu. Nová část trati měří 1 200 metrů, bude mít tři zastávky a dovede tramvaje přes Zikovu do Schweitzerovy ulice. Náklady na tuto stavbu činí 469 milionů korun. 

V uplynulých letech se však nepodařilo zahájit dlouho plánovanou stavbu východního obchvatu Olomouce. Nový úsek silnice I/46 má měřit 7 350 metrů a z Olomouce by měl odvézt velkou část automobilové dopravy. Podle dřívějších propočtů má stát zhruba 3 miliardy korun. Na jaře byl zahájen proces posuzování vlivu tohoto projektu na životní prostředí. Pokud Ředitelství silnic a dálnic získá všechna povolení, stavba by se měla zahájit v roce 2026 a skončit o dva roky později.

Podle opozičního hnutí ProOlomouc brzdila přípravu tohoto projektu neschopnost úřadů vyřešit požadavky mlékárny Olma na zajištění náhradních zdrojů vody. "Projekty pro územní řízení a stavební povolení, výkupy pozemků a stavba - to vše je teprve před námi. Je to zoufalá neschopnost státu stavět dálnice, s dopadem na život tisíců Olomoučanů v Holici, Hodolanech, Pavlovičkách a Chválkovicích," komentovalo hnutí situaci.

Změn je nyní hodně, ale život na Masaryčce neustrnul, zní z Hodolan po otevření mostu

Výraznou proměnou prošla v uplynulých měsících a letech oblast kolem Masarykovy třídy v Olomouci. Nejpatrnější je otevření nového mostu na tomto rušném bulváru, na kterém omezení trvala více než dva roky.

Investice směřovaly i do městské hromadné dopravy. Dopravní podnik města Olomouce na podzim nasadil do ostrého provozu 4 z 10 nových autobusů. Vozy jsou vybaveny klimatizací, USB nabíječkami i antikolizním systémem. Dopravní podnik dále pořídil novou tramvaj za 28 milionů korun. V loňském roce byla také zahájena stavba nové haly pro odstavení tramvají u vlakového nádraží. 

Cena jízdného MHD se zvýšila naposledy v roce 2019 a radnice další úpravu cen neplánuje. Náměstek primátora Martin Major (ODS) uvedl, že dopravní podnik zatím vystačí s penězi, které mu radnice poslala. Nárůst nákladů za letošní rok bude patrný z vyúčtování MHD za letošní rok, který budou radní projednávat na začátku roku 2023. 

"Mezi DPMO a městem je uzavřena smlouva a je jasné, že DPMO nemůže zvýšené náklady nést na svých bedrech, protože službu objednává Olomouc," dodal Major. Podle něj tak vyšší náklady na MHD nakonec zřejmě zaplatí radnice, jelikož při současném vytížení linek nelze uvažovat o redukci spojů. 

Olomoucká křižovatka u Drápala se na čtvrt roku zavře. Opravou projdou koleje, silnice i chodníky

Deset dnů po otevření mostu na Masarykově třídě se rozběhne v Olomouci další rozsáhlejší investice do dopravy. Nutnou opravu potřebují koleje v křižovatkách na třídě Svobody v centru města, současně je v plánu také oprava vozovky či chodníků....

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Město Olomouc

Štítky doprava, investice, Olomouc, dopravní podnik, mosty, tramvaje

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.