úterý 27. září 2022 Jonáš

Na trati z Olomouce se testuje zabezpečovací systém ETCS. S rozšířením se počítá od roku 2025

Systém pro vyšší bezpečnost železniční dopravy ETCS testují České dráhy na trati z Olomouce přes Přerov do Břeclavi. V režimu evropského zabezpečovacího systému jezdí 30 strojvedoucích s lokomotivami typu 362. Další rozšíření plánuje národní dopravce na druhou polovinu tohoto roku, na vybraných koridorech se má jezdit pouze pod dohledem ETCS od roku 2025. Systém vyhodnocuje polohy vlaků a umí soupravy i zastavit v případě hrozící srážky.

"Ve druhé polovině roku se zkušební provoz pod dohledem ETCS rozšíří na další tratě v Česku, proto pokračuje zaškolení strojvedoucích a zvyšuje se počet vozidel, která jsou vybavena mobilní částí ETCS," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Les u Uničova vydal takřka po osmdesáti letech stíhačku Luftwaffe. Pilot zřejmě zahynul ve velké bitvě

V těžce přístupném lesním terénu našel amatérský historik u Paseky na Uničovsku trosky německého stíhacího letounu Focke-Wulf 190. Stroj se tam zřítil před 77 lety, kdy probíhala jedna z největších leteckých bitev nad územím bývalého protektorátu....

 

"Bezpečnost železniční dopravy je pro nás jednoznačnou prioritou a zavádění moderního vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS je součástí našich plánů na její prohloubení. Nyní mámě smluvně zajištěnu montáž palubních jednotek ETCS na více než 400 současných vozidel a závazně jsme objednali 246 nových vozidel, která budou mít instalované ETCS už z výroby. Aktivně se tak připravujeme na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných koridorech od 1. ledna 2025," uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Na provoz pod dohledem ETCS se připravují také strojvedoucí v dalších regionech. Ve výcviku jim pomáhají instruktoři v Olomouci, v Brně, Plzni a v Praze. Díky systému ETCS má strojvedoucí před sebou na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem, brzdné křivky, zobrazení blížící se cílové rychlosti či místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. "V případě, že by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátně nereagoval, pak zabezpečovací systém automaticky zasáhne a vlak zastaví," podotkl Šťáhlavský.

Na nejstarší hranické viadukty se vrátí vlaky. Unikátní památku čeká rekonstrukce

Nejstarší část hranických viaduktů začne znovu sloužit vlakům. Unikátní kulturní památka se v rámci budování vysokorychlostní trati v Moravské bráně dočká rekonstrukce. Rychlovlaky budou využívat hned dva hranické viadukty, vedle nejstaršího...

 

ČD vybaví systémem ETCS své regionální vlaky CityElefant. Zakázku na instalaci systému do 66 souprav provede za 1,5 miliardy korun dceřiná společnost drah ČD-Telematika s dalšími partnerskými firmami. Vlaky budou vybavovány postupně, první část dostane zabezpečovací techniku do roku 2025. Vybavení vlaků CityElefant navazuje na další zakázky Českých drah za zabezpečení jejich vlaků. V dubnu společnost informovala o vybavení všech sedmi souprav vlaků pendolino za 410 milionů korun. Práce znovu zajistí ČD-Telematika se společností Alstom.

ETCS se skládá ze dvou základních částí. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní část je pak instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, případně automaticky zasáhne a vlak zastaví. Na hlavních koridorech se počítá s provozem pod dohledem ETCS od roku 2025. Zatím je zhruba na 700 kilometrech železnic z asi 9000 kilometrů tratí v Česku. Systém se bude postupně zavádět i do vlaků.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto České dráhy

Štítky Doprava, bezpečnost, zabezpečení, ETCS, České dráhy, Olomouc, Přerov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.