pátek 9. prosince 2022 Vratislav

Příprava trasy na Chomoutov se chýlí dobrým směrem, věří olomoucký cyklokoordinátor

Příprava dlouho diskutované, a nejen místními vytoužené cyklostezky na Chomoutov podle olomouckého cyklokoordinátora již pokročila. Město postupně otevírá další trasy pro kolaře, na některých úsecích jsou však podmínky značně komplikované. Čeká se tak například na bezpečné cyklistické napojení k Topolanům nebo na spojení částí Holice a Nové Sady.

V polovině září se slavnostně otevřel takřka kilometr nové cyklostezky podél rušné Chválkovické ulice. Na jejím konci poblíž pevnůstky v Týnečku by se mělo brzy znovu stavět, v plánu je bezpečné místo pro překonání frekventovaného tahu. „V tomto místě se projektuje přechod a přejezd pro cyklisty, který zaústí do málo vytížené ulice Kubátova. Jak se jí projede, tak se ocitne cyklista na Selském náměstí, kde už je cyklostezka směrem na Samotišky,“ informoval koordinátor cyklistické dopravy v Olomouci Stanislav Losert. Projekt podle něj počítá i s vybudováním ostrůvku a dalších zabezpečovacích prvků včetně rozšíření silnice.

Z opačného konce nové cyklostezky se pak připravuje se i pokračování směrem k olomouckému vlakovému nádraží. „Teoreticky by se to mohlo budovat v roce 2024, pokud budou samozřejmě k dispozici finanční prostředky,“ míní Losert o trase vedoucí za domy v Pavlovičkách okolo prodejny Lidl až k dalšímu obchodnímu domu Senimo.

Kolem rušného tahu projedou cyklisté bezpečněji. Olomouc otevírá důležitý úsek cyklostezky

Bezpečnější pohyb kolem rušné Chvalkovické ulice umožňuje nový úsek cyklostezky v Olomouci. Stezka měří takřka jeden kilometr a nedaleko pevnůstky v Týnečku navazuje na další trasy. Směrem do města cyklopruh čeká další prodloužení v následujících...

 

Zde už bude přívětivějších trasa pro cyklisty k dispozici zřejmě o něco dříve. „V příštím roce by se snad měl zrealizovat projekt cyklopruhů na ulici Jeremenkova směrem k Myší díře. Je to tam dostatečně široké, takže tam budou cyklopruhy namalované na silnici, podobně jako například na Střední Novosadské,“ přiblížil Stanislav Losert.

Již na konci října má být dokončená obrovská investice do nové tramvajové trati a přebudování infrastruktury na sídlištích Povel a Nové Sady. Součástí této stavby je i vytvoření nových cyklotras, město k nim doplní také zhruba dvě stě metrů smíšené stezky pro chodce a cyklisty na ulicích Rožňavská a Zikova. Další úsek souvisí s druhou významnou přestavbou v Olomouci. Nové cyklostezky povedou po nábřeží od mostu u Bristolu až k vysokoškolským kolejím, kde v posledních letech vznikala protipovodňová opatření. „Cyklisté budou moct vjet i na velmi diskutovanou náplavku, ale nebude tam cyklostezka. Bude to něco podobného jako na Horním a Dolním náměstí,“ doplnil cyklokoordinátor.

Olomoucká nemocnice varuje před těžkými úrazy z koloběžek. Některým slečnám musíme doslova sešít obličej, říká lékař

Vážné úrazy uživatelů koloběžek a elektrokoloběžek řeší v první fázi záchranáři ze sanitek, horská služba či dokonce posádka letecké záchranné služby, poté se pacienti dostávají do péče zdravotníků v nemocnicích. Před nebezpečím varují také...

 

Již řadu let požadují lidé nejen z Chomoutova vybudování bezpečné trasy pro cyklisty do Olomouce. Na problém upozorňovali v minulosti také hromadnými spanilými jízdami po vytížené silnici, která z městské části Chomoutov do krajského města vede. „Je to velmi diskutované téma. Řeší se tam složité majetkoprávní problémy. A ty se kupodivu negenerují z jednání se soukromými vlastníky, ale jde o to, že jsou tam státní pozemky. Pohybujeme se v CHKO, má tam právo mluvit do projektu celá řada organizací. Ochrana životního prostředí je dnes na tak vysoké úrovni, že projít všemi povoleními je neskutečný problém. Pozemky se musí se státem vyměnit a zase musí být také v CHKO,“ vysvětluje olomoucký cyklokoordinátor a posteskne si: „Než se všechno vyřeší, tak třeba stromy v některých místech tak porostou, že se musí znovu vyřizovat povolení na kácení. Navíc trasa jde kolem střelnice, tak se musely dělat balistické posudky, aby cyklisté nebyli ohroženi a spousta dalších jiných věcí. Řeší se to snad deset let, už se to snad chýlí dobrým směrem,“ věří Losert.

Podobně vleklý problém vnímá koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy z olomouckého magistrátu v oblasti Neředína a Topolan. „Úsek na Topolany se rozdělil na dvě etapy. Jedna je od krematoria po lávku, která vede přes dálniční obchvat. A druhý úsek vede dál nejen do Topolan, ale měl by se napojit až v Ústíně, kde už mají cyklostezku. Také se tam řeší složité majetkoprávní vztahy. Podobné je to u úseku, který jsme letos otevírali v Holici od ulice Šlechtitelů směrem na Nové sady. Tam končí stezka také v uvozovkách u šípkového keře, ale s pokračováním se počítá. Opět se tam řeší pozemky a obávám se, že to bude podobná story jako na Chomoutov,“ nastínil situaci koordinátor z Odboru strategie a řízení Magistrátu města Olomouce.

Hodnocení článku je 56 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Blanka Martinovská, Statutární město Olomouc

Štítky Doprava, cyklostezka, investice, stavba, Chomoutov, Topolany, Nové Sady, Chválkovice, Chválkovická, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.