čtvrtek 23. září 2021 Berta

Muzeum umění Olomouc má nový vizuální styl, návrh vzešel ze soutěže

Muzeum umění Olomouc, které spravuje bohaté sbírky od starého po moderní umění, má nový jednotný vizuální styl. Vzešel z designérské soutěže, kterou měla na starosti společnost Czechdesign. Pod novým vizuálním stylem je podepsána trojice grafických designérů Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde.

Třetí největší instituce svého druhu v českých zemích dosud pro svou prezentaci používala jednoduché bílé logo na tyrkysovém podkladu bez dalšího rozpracování.

Do otevřené výzvy se se přihlásily desítky zájemců, muzejníci nakonec oslovili čtyři studia. Grafici dostali možnost buď rozpracovat současné logo, nebo přijít se zcela novým stylem. "Všechna studia, která se soutěže zúčastnila, přišla s návrhem novým," uvedl ředitel muzea Ondřej Zatloukal.

Na vítězném návrhu se porota shodla jednomyslně, ocenila jeho originalitu i jedinečnost. "Vítězný návrh vedení muzea nás oslovil ze dvou důvodů. Základní ideou Muzea umění je vyváženost celku, harmonie mezi starým uměním, které reprezentují dvě arcidiecézní muzea, a oblastí moderního současného umění, které pro muzeum reprezentuje projekt Středoevropského fóra. Vítězný návrh kombinuje graficky, vizuálně či písmem právě tyto dvě polohy," doplnil Zatloukal.

Druhým aspektem byla podle něj jedinečnost značky muzea, kterou reprezentuje speciálně vytvořená abeceda včetně čísel, s níž bude muzeum pracovat ve svém vizuálním stylu. Využití nového designu bude podle Zatloukala velké.

"Vedle úřednických záležitostí je to označení budov, popisky na výstavách, ale objeví se i na všech tiskovinách, využití bude i na propagačních materiálech," dodal Zatloukal.

M podobu historicky lomeného písma

Trojice grafických designérů Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde si jako základní koncepční východisko zvolila architektonické řešení Arcidiecézního muzea a budovy SEFO, ve kterém viděli spojení okamžiku, kdy se historie prolíná se současností, ale hranice je přitom jasně čitelná. Pojetí se odráží ve ztvárnění zkratky MUO, kde má M podobu historicky lomeného písma. Největším oříškem bylo podle tvůrců právě grafické ztvárnění abecedy.

"Chtěli jsme najít polohu, který by byla čitelná a zároveň aby tam byl dostatečně zapracován historický kontext. To M samotné prošlo velkým množstvím variant,“ řekl jeden z tvůrců loga Wilde.

Zřizovatelem Muzea umění je ministerstvo kultury. Muzeum spravuje přes 91 tisíc sbírkových předmětů z malířství, sochařství, kresby, volné a užité grafiky, fotografie, užitého umění a dokumentace architektury. Po této stránce je třetí největší institucí svého druhu v České republice. Kromě toho však muzeum spravuje dalších asi 105 tisíc sbírkových předmětů olomouckého arcibiskupství.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Muzeum umění

Štítky Muzeum umění, Olomouc, logo, styl, reklama

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.