neděle 23. února 2020 Svatopluk

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Jako předseda lidovců chci přinést do regionálních problémů více zdravého selského rozumu, říká Jurečka

Marian Jurečka byl v sobotu na sjezdu KDU-ČSL zvolen novým předsedou strany. S poslancem Jurečkou přinášíme rozhovor o tom, co ho teď v nové pozici čeká, s čím povede svou stranu do voleb a jaká regionální témata hodlá v našem kraji řešit.

Pane Jurečko, vaše zvolení s sebou nese také zodpovědnost a nedílné úkoly, které před sebou máte. Co budete dělat v prvních dnech po zvolení?
Chci se okamžitě začít zabývat palčivými tématy, a to jak na celorepublikové, tak regionální úrovní. Jsou to problémy, které jsou řešeny špatně nebo mají rezervy.

Která to jsou na té celorepublikové úrovni?
Jednoznačně je to otázka dostupného bydlení. Jak můžeme chtít po mladých rodinách, aby měly děti, když ani nejsou schopni zajistit si bydlení? Je potřeba se dohodnout se všemi stranami ve sněmovně a nastavit systém tak, aby byty i domy se bylo možné stavět rychleji a byly cenově dostupnější. Chceme také podpořit rodičem ti jsou dnes hrdinové, do výchovy dětí vkládají obrovské úsilí i nemalou finanční investici, do kroužků, ZUŠek atd.

Jak toho docílit? Jak chcete podpořit rodiny?
Stručně - chceme snížit daně pracujícím rodičům. Chceme ale také podpořit neúplné rodiny, takže maminky, které jsou s dítětem, nebo více dětmi, samy. Změníme proto některé parametry v důchodovém systému tak, abychom maminkám, které vychovaly děti, dnešní plátce systému a mají dnes podprůměrné důchod mohli přidat měsíčně pět set korun za každé vychovávané dítě.

Jaká jsou další témata?
Jedním z dalších témat, kterým se chci zabývat, je úbytek aut ve městech - chci, aby lidé více využívali MHD. S tím souvisí koneckonců i jedno z regionálních témat, které tíží Olomoucký kraj. Ale, zpět k MHD - chci, aby v republice fungovala jedna jízdenka, se kterou můžu úplně stejně cestovat jak v Praze, tak i třeba v Olomouci.

Říkáte, že s dopravou souvisí i jedno palčivé regionální téma…
Ano, a to je vlaková doprava v Olomouckém kraji. Totiž - v minulých měsících vedení kraje opět vybralo na dalších deset let jako dopravce České dráhy. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by České dráhy byly vybrány na základě veřejné soutěže a s jinou smlouvou, než s tou, které vedení kraje s drahami uzavřelo. Za prvé, kraj měl dostatečný čas na to, aby připravilo transparentní soutěž, do které by se mohli přihlásit i jiní dopravci a všichni by se museli snažit nabídnout nejlepší poměr cena/výkon. Takhle to zase padlo tak nějak automaticky na České dráhy. Ta pravá potíž je ale v tom, že ve smlouvě stojí, že České dráhy sice nasadí v průběhu těch deseti let na naše koleje nové regionální soupravy, ale není tam termín! Takže v reálu to vypadá tak, že do Zábřeha přijede krásný vlak z České Třebové a dál, v našem kraji, pokračuje čtyřicet let stará souprava která není bezbariérová, bez wi-fi či dalšího komfortu, který dnes už považuji za samozřejmost. A zlepšení kvůli desetileté smlouvě bez pevného termínu bohužel v nedohlednu.

Když jsme u těch regionálních témat, hodně mluvíte také o předražených šatnách v Prostějově…
To je další plivanec do tváří obcí v kraji. Vezměte si, že některé obce roky žádají o byť jen malou dotaci na sportoviště, a nedostanou ji. A je s podivem, že zastupitelstvu nepřijde divné, že za stejné peníze, tedy za 94 milionů korun, se třeba v Jeseníku, Hranicích nebo v Zábřehu plánují postavit celá nová sportoviště či zimní stadiony. 

Co s tím?
No, je to ponaučení pro příště! Já budu tvrdě vystupovat proti tak očividným lumpárnám. Víte, ono v leckterých věcech je nutné zapojit zdravý selský rozum, což si myslím, že právě u těchto věcí chybělo…

Dlouhodobě bojujete proti tomu, aby byla zastavěná úrodná půda v Hněvotíně. V jaké je to teď fázi?
Hněvotínu už by snad mohlo pomoci jen podání žalob ze strany dotčených obcí nebo města. Další možnosti, jak docílit toho, abychom nemrhali s tak úrodnou půdou, prověřuji. Mimoto osobně připravuji novelu zákona pro ochranu půdního fondu, která by do budoucna měla těmto praktikám jednoznačně zabránit. Pokud budeme dostatečně rychlí a pokud by tento zákon sněmovna přijala, věřím, že se nám tak nakonec podaří zachránit i půdu u Hněvotína. Držte nám palce, budeme pro to dělat všechno.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo2 čtenářů

PR text | Foto Vít Hassan

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.