pátek 25. září 2020 Zlata

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Neslyšel jsem žádný platný argument, proč by měl koridor Dunaj-Odra-Labe smysl, říká předseda ODS Petr Fiala

Předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala v pondělí zavítal do Olomuckého kraje podpořit lídra kandidátky Dalibora Horáka. Co brzdí budování infrastruktury v tuzemsku a je zapotřebí vodní koridor Dunaj–Odra–Labe. O tom se rozpovídal během své cesty v rozhovoru pro Drbnu.

Máte za sebou návštěvu Olomouckého kraje. Kam konkrétně jste během pondělí zamířil?

Mám za sebou opět produktivní a úspěšnou návštěvu dalšího kraje. Navštívil jsem především Prostějovsko. Například ve firmě Micos jsem hovořil s vedením společnosti o tom, jak se jim daří pronikat na zahraniční trhy a jak je pro ně složité bojovat s čínskou konkurencí. Také jsme navštívil farmu ve Smržicích, kde ve sklenicích pěstují různé druhy rajčat. Musím říct, že to pro mě bylo mimořádně technologicky zajímavé. Jejich výsledky potvrzují, že máme tady v našich podmínkách pěstitele zeleniny, kteří dokáží obstát ve velké konkurenci.

Zamířil jste také do krajské metropole?

Ano. Navštívil jsem olomoucký dopravní podnik, kde jsme se bavili o tom, jak zvládli koronavirovou krizi. Probrali jsme také témata jako obnova vozového parku a podobně. Závěrem dne jsem zamířil na debatu s veřejností, na kterou jsem se hodně těšil.

Když hovoříme o debatách s občany. Jaká témata nejčastěji resonují diskuzí?

Většinou jsou diskutující velmi kritičtí k vládě Andreje Babiše. Dobře vidí zmatek a chaos, který provázel koronavirovou krizi. Často mají také strach z oligachrizace společnosti a vlády ve prospěch jednoho člověka. Objevují se také otázky týkající se dopravy a budování dopravní infrastruktury.

Právě budování dopravní infrastruktury je také tématem v Olomouckém kraji, kde se marně čeká na dostavu dálnice D35. Proč právě v tuzemsku vázne výstavba nových úseků dálnic?

Odpověď je jednoduchá. Vláda ANO má sedm let své ministry na ministerstvu dopravy. Všichni moc dobře vidíme, jak se řešení problémů nehýbe dopředu. Přitom potřebujeme nejen modernizovat a dostavět dálniční síť, ale také opravit řadu silnic první třídy. Kvalitní dopravní infrastrukturu potřebujeme především kvůli tomu, že jsme exportní ekonomika a takto pomalé budování brzdí další růst.

Za pomalé budování infrastruktury můžou nejen vládnoucí ministři, ale také legislativa. Tu je potřeba v určitých ohledech změnit. Velké infrastrukturní stavby, jako třeba dálnice, musí mít prioritu a vyřizování všech nutných náležitostí nesmí váznout.

Čím dál častěji se také mluví o podpoře lodní dopravy. Na to navazuje také projekt stavby koridoru Dunaj-Odra-Labe. Má vůbec smysl?

Bavil jsem se o tomto projektu s řadou lidí, ale neslyšel jsem žádný platný argument, proč by tato stavba měla mít smysl.

Při svých besedách se určitě setkáváte s podnikateli nebo živnostníky, kteří využili podpůrných projektů typu Antivirus nebo Pětadvacítka. Jaké ohlasy na tuto podporu směrem od státu máte?

Vím, že řada podnikatelů a firem o podporu z projektu Antivirus nežádala například kvůli velké byrokratické zátěži. Musí ocenit projekt Pětadvacítka, který funguje. Jako velmi důležité u tohoto podpůrného projektu je to, že podnikatelé mohli žádat elektronicky formou e-mailu. Je jen škoda, že na lidi pracující na dohodu o pracovní činnosti se dostalo až v srpnu. Tam ta pomoc měla být účinnější a rychlejší.

Vládě se podle vás nedaří nakopnout ekonomiku po koronavirové krizi. Jak by toho měla docílit?

Největší smysl by dávalo snížení nákladů podnikatelům a firmám, tak aby mohli udržet pracovní místa. S řadou takových návrhů jsme již přišli. Ať už je to odpuštění některých daní, třeba té silniční nebo prodloužení některých lhůt do konce roku. Jako logické by mělo být také snížení odvodů zaměstnavatele, které platí za své zaměstnance, aspoň o dva procentní body. Takhle ale v tento moment vláda nepostupuje.

Není pro podnikatele a firmy také komplikací neustálé změny v koronavirových opatřeních, která jsou často zaváděna na poslední chvíli a bez koncepce?

Myslím si, že každý člověk v České republice, který není oslepen propagandou Andreje Babiše, tak vidí, že je to obrovský chaos a zmatek. Ono moc vysvětlování není potřeba. Stačí se podívat na sociální sítě, kde se to hemží vtipy a lidovou tvořivostí na účet vlády. Ten zmatek vede dokonce k tomu, že i lidé, kteří chtějí opatření dodržovat, tak ani nevědí, co právě platí.

Podle průzkumu CVVM by Češi dali vládě ANO a ČSSD na vysvědčení trojku. Jak byste vládu hodnotil vy?

Já tyhle průzkumy neberu moc vážně, takže bych se k tomu nerad vyjadřoval. Jsem člověk, který souběžně učí a nerad takhle ve veřejném prostoru známkuji. Z mého pohledu jednoduše vláda neobstála.

Závěrem mi nedá nezeptat se na cestu Miloše Vystrčila na Tchaj-wan. Ta se setkala s kritikou čínských komunistů i některých českých ústavních činitelů. Překvapuje vás tak velká negativní odezva?

Já bych to řekl takto. Na začátku rozhovoru jste se ptal, na co se mě lidé nejčastěji ptají. Právě cesta Miloše Vystrčila je velmi často probírána na debatách s občany. Vesměs se setkávám s pozitivními ohlasy a naprostým porozuměním pro tuto věc. Lidé velmi citlivě reagují na výhružky z čínské strany a odsuzují je. Dobře si uvědomují, že je správné na Tchaj-wan jet, když nějaká velmoc tímto způsobem České republice vyhrožuje. Je naprosto nepřijatelné to, co z úst představitelů Číny slyšíme. Není to něco, co suverénní stát může jen tak přejít.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | PR text

Štítky ods, fiala, politika, dunaj, odra, labe, kanál, olomoucký kraj, návštěva, olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.