úterý 27. září 2022 Jonáš

Předvolební debata v Olomouci: kandidáti diskutovali o bydlení, parkování i platbách za MHD jako za Netflix

Parkování, městská hromadná doprava i dostupné bydlení. Šestice vybraných kandidátů a kandidátek na post olomouckého primátora hovořila v předvolební debatě pořádané Institutem pro politiku a společnost o zásadních tématech pro rozvoj hanácké metropole. O novém vedení měst a obcí se bude rozhodovat ve volbách 23. a 24. září.

Takřka dvouhodinovou debatu na půdě Uměleckého centra Univerzity Palackého zahájila politoložka a moderátorka akce Karolína Spurná dotazem na zhodnocení uplynulého volebního období z pohledu kandidátů a pojmenování dvou pozitivních jevů. První vybraný řečník Michael Mencl z hnutí Olomoučané zprvu připustil, že nad dvěma pozitivními body přemýšlí marně, předal úvodní slovo na opačnou stranu stolu a svou odpověď přidal o chvíli později.

Tomáš Pejpek, lídr společné kandidátky hnutí ProOlomouc a Pirátské strany, ocenil způsob, jakým se olomoucká radnice dokázala vypořádat s dopady covidové situace. Zmínil ale také záležitosti, které považuje za závažné nedostatky. „Problém je například u řízení městských investic tak, aby na konci byl kvalitní produkt pro občany. Město má také velký dluh na infrastruktuře, která na první pohled není až tak viditelná. Týká se to například tramvajových kolejí, vodovodů či kanalizací,“ upozornil architekt a jeden z kandidátů na olomouckého primátora.

Ekonomický náměstek primátora Otakar Bačák z hnutí spOLečně potvrdil, že rezervy ve financování městského majetku jsou značné a pro vedení města představují složitou otázku. „Majetek města po odečtení pozemků je v objemu asi dvanácti miliard. Po zmapování víme, že jedna třetina je ve vynikajícím stavu, jedna třetina v provozní a jedna třetina je ve stavu havarijním. Na obnovu jsou tedy jednoduchým propočtem potřeba zhruba čtyři miliardy,“ přiblížil Otakar Bačák. 

Podnikatelé a živnostníci v šoku. Olomouc zvedá ceny za parkování na pětinásobek

Drobní podnikatelé a živnostníci z Olomouce jsou v šoku z několikanásobného zdražení vyhrazených parkovacích míst. Opatření kritizuje i hospodářská komora, podle které jde o brutální zásah do podnikání. Radnice zdražení obhajuje a tvrdí, že...

V modelu debaty organizované Institutem pro politiku a společnost byl na debatu původně vyhrazený čas devadesáti minut pro pět okruhů témat a dotazy publika. Komplexnost problematiky ale nakonec umožnila diskuzi pouze o části námětů. Kompletní záznam z debaty, která se věnovala například také otázce pomoci občanům v potenciální energetické krizi či participativnímu rozpočtu, je k dispozici také na Facebooku Olomoucké drbny.

Jednička kandidátní listiny hnutí STAN a Strany zelených Andrea Hanáčková ocenila mimo jiné výrazně zlepšenou spolupráci vedení města a Olomouckého kraje. Jedním z dalších témat debaty, byla cena jízdenek v městské hromadné dopravě. Kandidáti spíše, než o částce za jízdenky hovořili o optimalizaci navázání autobusů a tramvají na další způsoby přepravy. „MHD by měla být levná, dostupná a propojená například se sdílenými koly, která se v Olomouci podařilo zavést. A neměla by zatěžovat občany v roční platbě. Navrhujeme měsíční platby jako na Netflix nebo Spotify,“ prohlásila zástupkyně hnutí Starostové a nezávislí.

Olomouc počká s další verzí parkovacího systému na volby. Vše se pak může zdržet, varuje opozice

První kroky nové parkovací politiky v Olomouci už dostávají konkrétní podobu, nad navazujícím fázemi ale visí otazníky. Současné vedení města zřejmě nechá rozhodnutí o další podobě strategické koncepce na zastupitelstvu, které vzejde ze...

Markéta Záleská z koalice SPOLU rozvedla problematiku parkovací politiky a potřebných prvků pro řešení této dopravní zátěže v různých částech Olomouce. „Pokud nebude dodržena chronologie a nebudou připraveny dílčí kroky, tak se nedostaneme k podstatě věci, jak vyřešit parkovací politiku a zvýhodnit rezidenty. Jsou vytipovány plochy na parkovací domy, je možnost spolupracovat se soukromým sektorem. Pokud neuděláme odstavná parkoviště Park and ride na hlavních tazích, tak se neposuneme vůbec,“ míní náměstkyně primátora Záleská.

Dalším diskutovaným tématem se stalo zvýšení dostupnosti startovacího či sociálního bydlení a obecně městských bytů. „Zpracovali jsme studii městských pozemků, které lze podle územního plánu tímto způsobem zastavět. Vyšly z toho tři klíčové lokality, na kterých se nyní projekty připravují. Maximální kapacita, které město může na vlastních pozemcích postavit, je v současnosti dvě stě až dvě stě padesát bytů.  Všechno ostatní bychom museli řešit složitou změnou územního plánu nebo bychom museli nakupovat byty z developerské výstavby. Umíte si představit, jaké by to asi byly peníze,“ naznačil výhled v této oblasti současný primátor a lídr hnutí ANO pro volby v Olomouci Miroslav Žbánek.

Výrazně vyšší rozšíření městského bytového fondu by požadovala jednička hnutí Olomoučané, Michael Mencl. „Cenově dostupné a důstojné bydlení je pro nás hlavní prioritou. Pokud se kolegové plácají po ramenou, že někde vystaví dvacet bytů a celkem že vznikne dvě stě bytů, tak situace v Olomouci je tak zanedbaná, že potřebuje dvě stě bytů ročně. Ne za dvě volební období. Chceme také, aby město v rámci možností podpořilo družstevní či spolkové bydlení, i když to ve Slavoníně vypadalo, jak to vypadalo,“ řekl s připomenutím problémů při převodu stovek družstevních bytů lídr hnutí Olomoučané v jednom ze závěrečných příspěvků do předvolební debaty.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Institut pro politiku a společnost

Štítky Politika, volby, komunální volby, primátor, Olomouc, Institut pro politiku a společnost, debata, předvolební debata

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.