pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Zástupci samospráv stvrdili prodloužení Baťova kanálu na Hanou

Memorandum o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje v úterý v Tovačově na Přerovsku podepsali zástupci olomouckého a zlínského hejtmanství, Přerova, Kojetína, Tovačova a dalších deseti obcí. Odborníci nyní zpracují analýzy a studie, díky kterým budou moci samosprávy posoudit všechny varianty i přínosy a zápory uvažovaného prodloužení této největší moravské vodní cesty, které má stát stovky milionů korun. Olomoucký kraj si od projektu slibuje další příliv turistů do regionu.

„Prodloužení Baťova kanálu je vize, kterou se teď budeme snažit naplnit. Čeká nás dlouhá cesta. Musíme vyřešit řadu technických problémů, otázku financování a ekologické aspekty projektu. Pokud se nám to podaří, a já věřím, že ano, získá Olomoucký kraj obrovskou devizu, která bude přínosem nejen pro turistiku, rekreaci nebo vodní sporty, ale pro celý region,“ sdělil hejtmanův náměstek Pavel Šoltys.

Baťův kanál je podle Šoltyse dobrá marketingová značka, která může pomoci nalákat turisty na Hanou ve spojení vodní turistiky a cykloturistiky. K memorandu se zatím nepřipojila města Olomouc a Kroměříž, se kterými by se mělo o projektu dál jednat.

Baťův kanál nyní měří přes 50 kilometrů a vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji na Slovensko do Skalice. Ročně ho navštíví 90.000 lidí a v přístavech si lze půjčit na 150 lodí. V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec do Hodonína. Délka kanálu by tak přesáhla 75 kilometrů. Z Kroměříže by Baťův kanál pak měl pokračovat na území Olomouckého kraje.

„Naše práce na rozvoji Baťova kanálu je dlouhodobá, za zajímavou myšlenku proto považujeme iniciativu Olomouckého a Zlínského kraje o prodloužení Baťova kanálu na Hanou. Možnost prodloužení Baťova kanálu jsme připraveni prověřit společně s ministerstvem dopravy v rámci rozvojových plánů vodních cest,“ komentoval projekt ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Opoziční zastupitel Olomouckého kraje Tomáš Müller v dubnu při schvalování memoranda řekl, že prodloužení Baťova kanálu je chybné rozhodnutí. „Tento nápad je drahý, nerentabilní, neekologický a v době, kdy celou zemi sužuje sucho, i mimořádně nebezpečný, protože jen přispěje k dalšímu odvádění vody z krajiny. Je špatné, že Olomoucký kraj tento návrh podporuje,“ uvedl. Opozice také upozornila, že k memorandu se nepřipojila Olomouc, kde se nyní na řece Moravě staví rozsáhlá protipovodňová ochrana.

Z územní studie vyplývá, že projekt prodloužení Baťova kanálu, jehož součástí jsou vedle úprav koryt vodních toků i přístaviště, je možné uvést v život. Náklady na projekt, rozdělený do tří základních etap, územní studie odhadla na stovky milionů korun. V plánu je i odbočka kanálu u Lobodic směrem do Přerova.

Autoři | Foto Plavba a vodní cesty o.p.s. - Miroslav Kukrál a Jan Hostinský

Štítky ČR, stavby, voda, správa, rekreace, doprava, lodní, Olomoucký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.