sobota 28. května 2022 Vilém

Lokální žurnalistika je zásadně důležitá pro zachování demokracie, říká novinář z Denveru

Americká lokální žurnalistika je v ohrožení. Za posledních 15 let bylo zrušeno 2 100 periodik. Redakce propouští zaměstnance, slučují více pozic do jedné, novináři tak musí umět všechno a nemají čas se tématům věnovat do hloubky. Jednotlivá média skupují velké společnosti, jejichž hlavním cílem je na médiích vydělat. O důležitosti regionální žurnalistiky se pro Pražskou Drbnu rozpovídal novinář z amerického Denveru Chuck Plunkett.

Z 300 zaměstnanců zbylo 70

Jedněmi z regionálních novin, které v posledních letech čelily krizi, jsou The Denver Post. Dříve úspěšný coloradský deník odkoupila společnost Alden Global Capital, která aktuálně vlastní kolem 200 amerických periodik. Přestože se médiu dařilo, vlastník propouštěl další a další novináře, aby noviny co nejvíce vydělaly. Během několika let se tak počet zaměstnanců Denver Postu snížil z 300 na 70 lidí.

V roce 2018 už byla situace neúnosná. Tehdejší editor deníku Chuck Plunkett spolu s několika kolegy vydal jako reakci na masivní propouštění speciální nedělní vydání, kterému se později začalo říkat Denverská revoluce. Ve vydání autoři popsali přístup Alden Global Capital k novinám. Poukázali na propouštění kvalitních reportérů a také na důležitost nezávislé lokální žurnalistiky pro zachování demokracie.


V nedělním speciálu autoři zveřejnili provokativní fotografie, které ukazovaly rozdíl mezi zaměstnanci v letech 2013 a 2018.

Počin vyvolal ohromnou mediální reakci, autor musel stejně jako další novináři opustit Denver Post a ve městě začala vznikat nová lokální média.

Chuck Plunkett, který za celou vzpourou stál, si s Drbnou povídal o současném stavu lokální žurnalistiky v USA. Ačkoliv vzbudil denverský nedělní speciál velký ohlas, neměl podle něj takový výsledek, jaký očekával.

Ve městě vznikla nová média

„Doufal jsem, že reakce bude podobná, jako kdyby deník zveřejnil velkou investigativní reportáž třeba o pěstounské péči v regionu. Dejme tomu, že by se zjistilo, že pěstouni ve velkém množství případů zneužívají své svěřence a že je taková péče víc na škodu než k dobru. To by samozřejmě vzbudilo velký ohlas veřejnosti, vláda by musela reagovat, nastavila by se nová pravidla, najali by se noví lidé a kauza by přinesla okamžitou změnu. To se v tomhle případě nestalo,“ vysvětlil. Autoři totiž doufali, že veřejnost bude situací alarmovaná a najdou se investoři, kteří The Denver Post odkoupí a vrátí ho zpět na vrchol. Ačkoliv investoři zájem o odkoupení měli, majitel noviny nechtěl prodat a nabídl zájemcům přemrštěnou cenu.

„Na druhou stranu, část z našich očekávání se vyplnila – veřejnost byla situací pobouřená a šokovaná, protože se o tom do té doby nevědělo. Sešlo se mnoho lidí, kteří souhlasili, že je potřeba lokální žurnalistiku chránit a že nemůžeme spoléhat jen na celonárodní média,“ řekl. Plunkettovi kolegové z The Denver Post odešli a založili zbrusu nové webové zpravodajství The Colorado Sun. „Dělají skvělou práci. Teď dokonce vlastní tucet lokálních médií, jejichž majitelé nechtěli svou firmu prodat Aldenu, a tak ji prodali neziskové organizaci, kterou založili sami novináři.“

Chuck Plunkett je novinář a univerzitní pracovník. Během více než dvaceti let své novinářské kariéry psal pro The Arkansas Democrat-Gazette, The Pittsburgh Tribune-Review a The Denver Post, kde působil jako editor. Po tzv. Denver Rebellion odešel na Coloradskou univerzitu, kde vede univerzitní zpravodajství. Za svou práci získal řadu ocenění, mimo jiné také prestižní John Aubuchon Press Freedom Award.

V USA nejsou radniční noviny

Podle Plunketta by bylo ideální formou financování médií zavedení placeného obsahu prostřednictvím takzvaných paywalls. „Nejlepší by bylo, kdyby jednotlivci nebo rodiny jako konzumenti médií podporovali svá lokální média tak, aby to stačilo na provoz redakcí. To se ale neděje, a proto je potřeba hledat jinou cestu,“ vysvětlil. „Coloradský senátor Michael Bennet je v kongresu zapojen do speciální komise, která se tímto problémem zabývá a který se snaží najít nejvhodnější řešení, a to já podporuji.“

Jedním z rozdílů mezi českou a americkou mediální scénou je podle Plunketta absence radničních zpravodajů v USA. Zatímco v České republice má každá větší obec svoje noviny nebo časopis, které vydává radnice a které informují o aktuálních událostech, ve Spojených státech má ve své obci téměř polovina Američanů lokální tisk, který informuje o jiném, větším městě, než ve kterém bydlí.


Denverská revoluce vyvolala prudkou reakci veřejnosti.

Nezávislost amerických lokálních médií ale není stoprocentní. „Je potřeba si uvědomit, že sice říkáme, jak jsme nezávislí na politicích a jejich financích, ale není to tak úplně pravda. Skoro ve všech státech je tu už desítky let zvykem, že upomínky k platbě daní a další veřejné údaje musí lokální média zveřejnit. A za to média dostávají přímo od vlády peníze, které pak tvoří významnou část jejich výdělku.“

„Díky Denverské revoluci stoupl v zemi zájem o pokrývání regionálních témat“

Od své rezignace na post editora v denverských novinách pracuje Chuck Plunkett jako vedoucí univerzitního zpravodajství na univerzitě v Coloradu. Ačkoliv lokální žurnalistika nebývala pro místní ambiciózní studenty první volbou, situace se podle něj změnila. „Díky Denverské revoluci stoupl v zemi zájem o pokrývání regionálních témat. Myslím, že proto je dnes pro mladé novináře jednodušší přijmout, že nebudou pracovat v The New York Times, protože vědí, že jejich práce bude zásadně důležitá pro zachování demokracie. A pravdou je, že je skvělé moci pracovat pro komunitní redakci v oblasti, kterou má člověk rád.“

Podívejte se na TED Talk s Chuckem Plunkettem, kde popisuje průběh Denverské revoluce.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Glenn Asakawa, CU Boulder, John Leyba, The Denver Post

Štítky rozhovor, novinář, žurnalistika, regionální, USA, Denver, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.