pondělí 5. prosince 2022 Jitka

Změn je nyní hodně, ale život na Masaryčce neustrnul, zní z Hodolan po otevření mostu

Výraznou proměnou prošla v uplynulých měsících a letech oblast kolem Masarykovy třídy v Olomouci. Nejpatrnější je otevření nového mostu na tomto rušném bulváru, na kterém omezení trvala více než dva roky.

FOTOGALERIE: Po dvou letech hotovo. Most na Masarykově třídě se otevře tramvajím i autům

Po dvou a čtvrt roce se na most na Masarykově třídě v Olomouci vrátily zatím ve zkušebním režimu tramvaje. Od prvního červencového rána už pak vyjedou soupravy i s cestujícími přes důležitý městský bulvár zpět do centra. Most přezdívaný Rejnok...

Dopravní komplikace spojené s rozsáhlou stavbou na spojnici olomouckého vlakového nádraží s centrem města znamenaly omezení například pro místní podnikatele. „Podniků, které úspěšně bojovaly se všemi úskalími, bylo a je stále dost a já jsem osobně rád, že život v lokalitě neustrnul. Stavební ruch byl v naší čtvrti velmi výrazný a já si vážím každého podnikatele, který to nevzdal. Teď si přeji, aby provozovny na Masaryčce a v přilehlých ulicích opět navštěvovalo tolik lidí, jako před začátkem stavby, ne-li víc,“ říká předseda KMČ Nové Hodolany a olomoucký zastupitel Svatopluk Binder (ANO).

Se situací se srovnávali také obyvatelé městské čtvrti, kterou zasáhlo nejen budování mostu Václava Rendera, ale předtím také přestavba mostu na nedaleké ulici Komenského. Stále navíc probíhá dokončování náplavky, která má být hotová letos na podzim. „To omezení bylo a stále ještě je pro dotčené občany velice nepříjemné. Naslouchali jsme jejich problémům a snažili jsme se jim jako komise městské části vycházet vstříc. Komunikovali jsme s investory a s městem, abychom nějakým způsobem zmírnili obtíže, kterým byli vystaveni. Teď už je velká část díla dokončena a věřím, že bylo uděláno maximum možného pro zkvalitnění této důležité komunikace spojující hlavní vlakové nádraží s centrem,“ míní Svatopluk Binder.

Olomouc chystá další protipovodňová opatření. Hráze u Klášterního Hradiska budou vyšší

Olomoucká radnice začala připravovat další etapu protipovodňových opatření na řece Moravě, jejichž stavba by podle odborníků mohla začít do pěti let. Nová protipovodňová opatření jsou plánována na území s památkovou ochranou, dotýkají se...

V zástavbě Nových Hodolan přišli lidé na některých místech o možnost parkovat, poté jako parkoviště sloužila část Masarykovy třídy. Po jejím otevření se auta opět musela přesunout jinam. „Parkování je v naší čtvrti obrovský problém. Dlouhodobě zastávám názor, že naše městská část je díky své blízkosti hlavnímu nádraží postižena parkováním nerezidentů. Vítáme proto, že v příštím roce by mělo být zavedeno rezidenční parkování, od kterého si slibujeme větší dostupnost parkovacích míst pro zdejší občany,“ doufá s výhledem na zavedení nové parkovací strategie ve městě Binder.

S otázkou parkování také souvisí rušení některých parkovacích ploch. „Jako kompenzace za úbytek parkovacích míst během stavby byla kromě možnosti parkování na Masaryčce vybudována v okolních ulicích dočasná parkoviště, z nichž některá mají být rušena. Do konce července by se mělo jednat o parkoviště na ulici Charkovská a do konce září pak na ulici Na Bystřičce,“ říká Svatopluk Binder.

V Holici jen podle pravidla pravé ruky. Striktní plán úpravy předností v jízdě místní zaskočil

Snížení maximální rychlosti na 30 kilometrů v hodině ve vybraných částech Olomouce je aktuálním trendem, který se rozšiřuje také do čtvrti Holice. Cílem je zklidnění dopravy, do zóny budou mít také omezený vjezd nákladní auta. Dalším opatřením je...

Trendem posledního období je v Olomouci zavádění maximální povolené rychlosti 30 kilometrů v hodině. To se dotkne i Masarykovy třídy, a dokonce i tramvají, u kterých se jízdní doba prodlouží o jednu minutu. „Některé okolní ulice už byly součástí zóny 30, jiné tam jsou teď nově. Pro zvýšení bezpečnosti byla U Bystřičky nově vybudována zastávka vídeňského typu, kterou Olomoučané už znají z Flóry. Díky snížení maximální rychlosti je nyní Masaryčka přátelštější i k cyklistům, na jejichž pohyb po komunikaci řidiče nově upozorňují na vozovce umístěné piktogramy,“ ocenil novou podobu významné ulice Binder. Část opozice však dopravní řešení pro cyklisty nepovažuje za dotažené a volala po zbudování samostatných cyklo pruhů na širokém městském bulváru.

„Jsem přesvědčen, že do třicetimetrového profilu ulice se vejde chodník, zelený pruh, na kterém půjde zasadit stromy, zálivy pro parkování aut, cyklo pruh i pruh pro auta a tramvaje. Chybějící oficiální studie a koncept ulice způsobují, že nyní realizujeme náhodné úpravy v padesáti až stometrových úsecích, které postrádají koncepčnost a vzájemnou provázanost,“ uvedl před časem člen KMČ Nové Hodolany Aleš Prstek z hnutí ProOlomouc.

Změny v organizaci dopravního provozu se odehrály i v okolních ulicích. Do ulice Wanklova se nyní nově nedá vjíždět od ulice Gorazdovo náměstí. Dále byla upravena doprava v ulici Kaštanova, která byla zjednosměrněna ve směru od Pasteurovy. V křižovatce ulic Kapitána Nálepky, Kaštanové a Dr. Milady Horákové byla zrušena přednost v jízdě. „Občané se na nás, komisi, či na mě, jako předsedu, obrací s dotazy týkajícími se těchto úprav. Chápu jejich obavy, nicméně se domnívám, že je dobré si nechat nějaký čas na zpracování těchto změn, které mají za cíl zklidnění dopravy v této lokalitě. Pokud se ukáže, že provedené úpravy většině rezidentů nevyhovují, vzneseme požadavek na revizi či korekci dopravních omezení,“ uzavírá předseda KMČ Svatopluk Binder.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, investice, most, Masarykova třída, zastávka, parkování, podnikání, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.