sobota 28. listopadu 2020 René

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Domácí výuka z obýváku. Jak se z ní nezbláznit?

Hned na úvod bychom se mohli pochválit, jak skvěle nám jde online výuka, protože jsme se současným stavem počítali, připravovali se na něj a proto jsme činili veškerá opatření, abychom zavřením škol nebyli zaskočeni. A byla by to pravda. I tak přese všechnu zkušenost z jara, přípravu a ostražitost, má zavření škol na naši ScioŠkolu, na pedagogy, průvodce, na žáky a na jejich rodiny velký dopad. Stejně jako na jiných školách.

Víme, že videochat živé setkání nenahradí

Systém naší školy je založen na rozvíjení dovedností. Některé dovednosti jsou tradiční (například základy čtení, psaní, počítání), některé již méně a dosud se na ně v české tradici vzdělávání zpravidla zapomínalo (například spolupráce, plánování, rozvíjení vztahů, kritické myšlení a další). Vedle toho znalosti jsou zčásti materiálem, na kterém se dovednosti trénují, zároveň by ale znalosti měly být využitelné v praktickém životě. Snažíme se tedy, aby znalosti, které děti ve škole získávají, byly podávány v souvislostech a dávaly dětem smysl v kontextu jejich života.

Aby vše fungovalo, je však nutné vybudovat si s dětmi vzájemný funkční a pozitivní vztah. To, že si my, průvodci, s dětmi ve škole tykáme - a samozřejmě tykají i ony nám - není vymyšlenost shůry, ale podmínka i důsledek těchto vzájemných vztahů. A právě rozvíjení vztahů dostává při online vzdělávání mnohdy “na frak”. I proto nejsme rádi, že se s dětmi nemůžeme fyzicky vídat a dozvědět se více o tom, co právě prožívají. Streamovaný videochat živý kontakt zkrátka nenahradí. Starší i mladší děti v tomto ohledu trpí stejně, i když to u těch starších není vždycky zjevné na první pohled.

Bez zapojení rodičů to prostě nejde

Jak konkrétně tedy ve ScioŠkole přistupujeme k online výuce?

Maminky nebo tatínci menších dětí (1.-3. ročník) musí logicky vzít rozvoj svých dětí a jejich učení více pod svou kontrolu. Znamená to, že musí zůstat s dětmi doma. A i když nepracují, protože se zároveň starají ještě o mladšího sourozence, musí zase svou pozornost (mnohdy s velkým vypětím) rozdělit mezi více potomků. Mnohé děti přitom cítí silnou potřebu komunikovat, ptají se a nesedí tiše a samostatně v koutku nad zadanou prací ze školy. A ani by to nebylo úplně správně, dítě se má ptát. Jedině ze svého zájmu se totiž věci nejefektivněji učí.

Naším receptem pro mladší děti je, nepřehlcovat materiály k učení, podporovat rodiče i děti pravidelnou živou komunikací přes Meet (skupinový videochat), a pokud je to potřeba, přejít i na individuální online schůzky. Přitom ale děti (ani jejich rodiče) nesmí trávit na počítači dobu delší než nutnou. Zadávané úkoly od našich průvodců mají často u menších i větších dětí charakter činností, např. zjisti, změř, zvaž, ukliď, popovídej si s někým o něčem, zavolej babičce a zeptej se na něco, zaznamenej, pozoruj atd.

Naše zkušenosti ukazují, že zlom přichází ve 4. třídě, kdy ještě děti většinou potřebují pomoc s technikou, avšak starší děti (od 5. ročníku výše) bývají již velmi počítačově gramotné. Pro zadávání práce v týdenním intervalu a částečně i pro komunikaci využíváme googlovskou aplikaci Učebna, která je součástí google účtu každého našeho žáka.

Existují užiteční pomocníci

U mladších i starších dětí používáme na procvičení tradiční látky externí online prostředí. Velmi se nám osvědčila školou placená platforma umimeto.org pro matematiku a český jazyk. U starších dětí se osvědčil i globálně úspěšný projekt Khanova Akademie pro matematiku. Obsahuje nejen procvičování, ale i vysvětlující videa a testovací část. Khanova akademie je v současnosti zdarma i v plně české verzi. Průvodci pak zbývá při použití těchto platforem více času pro práci s dětmi, které potřebují individuální podporu.

Bez techniky se žáci neobejdou

Podmínkou úspěšného onlinového učení je pochopitelně internetové připojení (tím naštěstí disponují všechny naše děti) a vhodná technologie (počítač / tablet / smartphone + mikrofon + kamera). Víme, jak jsou na tom špatně s technikou některé děti ze státních škol. Je nám jich velmi líto, školní systém by jim měl pomoci. Také my jsme rozpůjčovali téměř všechny naše školní stroje, zbývají nám teď ve škole tři poslední notebooky, které čekají na své nové uživatele po dobu koronavirové pauzy.

Věříme, že vám informace od nás budou užitečné ať už jako podnět pro pedagogy vašich dětí nebo pro vás samotné, jako pro pedagogy svých dětí. Přejeme vám mnoho zdaru v online školní korona-pauze, nechť brzy hrozba Covidu-19 pomine a školy se brzy opět otevřou!

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

PR text

Štítky scio, škola, výuka, domácí, distanční, děti

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Miro Tomašovič

Naša dcérka je v druhom ročníku ScioŠkoly v Olomouci a môžem z vlastnej skúsenosti potvrdiť (najmä z jarného lockdownu), že dištančná výuka bola zvládnutá naozaj dobre. Určite pomohla aj skutočnosť, že v triede je menej detí, ale predovšetkým to, že vedenie školy aj náš konkrétny průvodce (učiteľ) vzali dištančnú výuku ako výzvu a príležitosť vyskúšať si niečo nové. Je cítiť ten rozdiel, keď niekto robí svoju prácu s nadšením a chuťou. Len tak ďalej!

pondělí, 19. října 2020, 14:59

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.