úterý 27. září 2022 Jonáš

Covid nás od práce neodradil, ale peníze ano, říkají mladí učitelé

Začínající učitele zkušenosti s prací v průběhu pandemie koronaviru od tohoto povolání neodradily, problémem jsou spíš nízké nástupní platy. Limity jsou také ve fungování takzvaných uvádějících učitelů, kteří mají nováčkům pomáhat. V průzkumu, který uskutečnilo ministerstvo školství, to zjistili odborníci z Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI).

Průzkumu se zúčastnilo 1 693 učitelů, kteří se profesi věnují první dva roky. „Během posledních dvou let byly na učitele v důsledku pandemie kladeny mimořádné požadavky. Je nicméně zjevné, že učitelé, kteří v těchto podmínkách strávili první roky v profesi, to neodradilo. Drtivá většina z nich hodlá setrvat v profesi i za rok, tři ze čtyř učitelů se vidí ve třídách i za pět let. Jedná se o závěry, které jsou v rozporu s běžně reprodukovaným obrazem velké fluktuace absolventů učitelských oborů,“ uvedla Zuzana Šalamounová ze SYRI.

Podle průzkumu pomohlo oboru zvýšení platů učitelů v minulých letech. Průměrný učitelský plat je v současnosti přes 45 tisíc korun, problémem je ale to, že nástupní platy učitelů jsou výrazně nižší. Právě to je rozhodující u těch učitelů, kteří si nejsou jisti, zda se budou své profesi věnovat i za pět let.

Toto zjištění je v rozporu obvyklou představou o důvodech, proč začínající učitele opouštějí svůj obor. Až dosud se podle Šalamounové předpokládalo, že hlavním důvodem je šok z reality, tedy rozpor mezi představami a ideály nastupujících učitelů a školní realitou.

V průzkumu 84 procent začínajících učitelů uvedlo, že jejich profese jim umožňuje dobře využít svých vlastních schopností, téměř všichni vnímají učitelství jako společensky důležitou a smysluplnou profesi.

Průzkum také zjistil mezery ve fungování takzvaných uvádějících učitelů, kteří mají svým začínajícím kolegům pomáhat a fungovat jako jejich mentoři. „Přibližně každý desátý začínající učitel ve své škole mentora neměl. Mezi začínajícími učiteli se pak 19 procent domnívá, že uvádějící učitel je pouze formální institut," uvedl Martin Sedláček ze SYRI, který je odborníkem na procesy vedení a řízení ve škole.

Národní průzkum mezi začínajícími učiteli se letos uskutečnil poprvé, ale měl by se pravidelně opakovat v dalších letech. Ministerstvo plánuje s takto získanými informacemi dále pracovat.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto archiv redakce

Štítky covid, duševní zdraví, pandemie, školství

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.